Wanneer je een bedrijf  start, dan heb je een zakelijke bankrekening nodig. Hier kom je niet onderuit. Een zakelijke rekening openen zou eigenlijk één van de eerste zaken moeten zijn die je zou moeten regelen. Echter, banken bieden veel verschillende zakelijke pakketten aan die soms lastig te vergelijken zijn.

Waar op te letten bij het openen van een zakelijke bankrekening?

Voordat je daadwerkelijk overgaat tot het openen van een zakelijke bankrekening, is het raadzaam om het totale kostenplaatje te vergelijken. Zelf merk ik dat de maandelijkse kosten veel hoger zijn dan het vaste bedrag wat ik per maand betaal.

Dit omdat er bij een zakelijke bankrekening veel extra kosten in rekening worden gebracht. Elke betaling die je uitvoert of een betaling die je ontvangt wordt apart in rekening gebracht. Dit zijn geen grote bedragen per transactie, maar op maandbasis kan dit toch behoorlijk oplopen.

Transactiekosten en een zakelijk pakket

Daarentegen biedt KNAB zakelijk bijvoorbeeld 1.000 gratis transacties per jaar. Dit is ook bij de ASN bank het geval. De regiobank biedt zelfs de eerste 1.250 transacties per jaar gratis aan.

De ABN AMRO daarentegen brengt bijvoorbeeld vanaf de eerste ontvangen betaling via SEPA 0,15€ in rekening. Deze 1.000 gratis transacties zijn dus eigenlijk 150€ waard. Dit is niet iets wat je direct ziet wanneer je de kosten van de verschillende bankrekeningen gaat vergelijken.

√ Gratis overstapservice
√ Het eerste jaar 50% korting
√ Ontvang 50€ welkomstpremie
√ Open 5 direct bankrekeningen

KNAB Zakelijk

De bankrekening van KNAB is gericht op de kleinere ondernemer. Voor een prijs van 6€ per maand, met in het eerste jaar ook nog eens 50% korting, heb je alles wat je als ondernemer nodig hebt. Bovendien ontvang je ook nog eens 50€ wanneer je overstapt naar deze bank. Door het gebruik van de gratis overstapservice wordt overstappen ook nog eens eenvoudig gemaakt.

De kosten van een zakelijke bankrekening

De kosten liggen voor een zakelijke bankrekening aanzienlijk hoger dan voor een privé betaalrekening. Per bank kan dit echter behoorlijk verschillen. 

Bovendien zijn er verschillende kostenstructuren zodat het niet direct duidelijk is wat nu de goedkoopste bankrekening is.  Om te bepalen wat je nu per maand betaalt, dien je ook transacties en eventuele betalingen en ontvangsten in vreemde valuta mee te nemen in de berekening.

Naast de maandelijkse kosten, wordt er voor praktisch elke transactie een vergoeding gevraagd. Of het nu om een betaling, overboeking, storting of opname gaat. Zeker als je als bedrijf veel transacties hebt en ook nog eens met veel contant geld te maken hebt, dan kan dit behoorlijk oplopen.

Staar je dus niet blind op de vaste kosten voor de betaalpas en de bankrekening, maar kijk ook zeker naar de variabele kosten die er in rekening worden gebracht.

Vergelijken wordt onoverzichtelijk gemaakt

Ik moet zeggen dat het persoonlijk vrij onoverzichtelijk vindt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de tarieven van een zakelijke rekening dan krijg je bij de Rabobank maar liefst een document van 17 pagina`s.

Banken vergelijken is dus niet zo eenvoudig zoals het zou moeten zijn. Zo wordt er bij de Rabobank de kosten van het internet bankieren, betaalpas en betaalrekening apart in rekening gebracht. Bij de ING en ABN AMRO wordt dit in één bedrag berekent. Dat lijkt mij op zich logisch, aangezien een betaalrekening zonder internet bankieren heden ten dage ondenkbaar is.

Bij het storten van contant geld, berekent de Rabobank een bedrag per biljet of per 100 munten, terwijl de ING en de ABN AMRO een percentage berekenen van het gestorte bedrag.

Onderstaand vind je een zeer verkort overzicht van verschillende kosten die in rekening worden gebracht. Dit is alleen bedoeld om een eerste indruk te geven en aan te tonen dat vergelijken ontzettend lastig is. En vergeet niet dat naast de kosten in onderstaande tabel er nog nog vele andere kosten bijkomen..

Automatische incasso`s zijn bijvoorbeeld ook niet gratis. Ook hiervoor dien je per incasso te betalen. Ideal betalen? Ook niet gratis.

  RABOABN AMROING
Kosten betaalpakket
€ 5,30
€ 9,00€ 9,90
Kosten betaalpas€ 1,65
€ 1,50
€ 0,00
Kosten internet bankieren€ 3.00€ 0,00€ 0,00
Geld stortenVast€ 3,75
€ 2,50
€ 3,50
Per biljet€ 0,055
€ 0,00€ 0,00
Per 100 munten
€ 0,60
€ 0,00€ 0,00
% van de storting0,25%
0,20%
Betaling binnen EU€ 0,08
€ 0,08
€ 0,10
Ontvangen betaling in EURO€ 0,15
€ 0,15
€ 0,10

Profiteren als startende ondernemer

Aan startende ondernemers wordt er over het algemeen altijd wel een goede aanbieding gedaan. Zo krijg je of een hoge korting of zelfs een periode helemaal gratis. Aanbiedingen voor startende ondernemers kom je overigens bij veel verschillende diensten tegen. Zo kan je als startende ondernemer bijvoorbeeld 13 maanden gratis boeken met e-boekhouden.nl.

Op het gebied van een zakelijke bankrekening geeft KNAB bijvoorbeeld de eerste 12 maanden een korting van 50%. Bij de Rabobank kan je zelfs de eerste 12 maanden gratis bankieren.  Er worden geen vaste kosten in rekening gebracht en bovendien vervallen de transactiekosten tot 70€ per maand.

Ga je een zakelijke bankrekening openen, staar je dan echter niet blind op de introductieaanbieding. Omdat je gaat ondernemen voor hopelijk vele jaren zijn de kosten die in rekening worden gebracht na de startersperiode net zo belangrijk.

Welke zakelijke pakketten zijn er beschikbaar?

Zakelijke pakketten worden er in allerlei verschillende vormen aangeboden. Banken bieden meestal een instappakket en daarnaast uitgebreide zakelijke pakketten. 

Afhankelijk van de grote van jouw onderneming kan je uit de verschillende mogelijkheden een keuze maken voor de zakelijke rekening die het beste bij jouw onderneming past.

Doe je bijvoorbeeld alleen zaken in Nederland dan kan een zakelijke bankrekening zoals KNAB het voordeligst zijn. Doe je echter veel internationaal zaken dan kan een andere zakelijke bankrekening weer voordeliger zijn.

Heb je veel van doen met vreemde valuta? Dan kan een online bank zoals Revolut een goede optie zijn om een extra rekening te openen. Door het openen van deze gratis bankrekening kan je namelijk eenvoudig veel geld besparen op de transactiekosten en wisselkoersen op de betalingen in vreemde valuta. Bij een traditionele bank blijft het betalen in vreemde valuta nog steeds ontzettend duur.

Zakelijke rekeningen voor zzp'ers

Voor zzp`ers vind ik persoonlijk KNAB een goede optie. Dit, omdat zoals hierboven al eerder vermeld, je voor de eerste 1.000 transacties niet hoeft te betalen. Daarnaast krijg je de eerste 12 maanden ook nog eens 50% korting op de maandelijkse kosten. 

Op deze manier kost de zakelijke bankrekening je in het eerste jaar slechts 3€ per maand. Dit maakt het op dit moment dan ook de voordeligste zakelijke bankrekening om te openen. Zeker indien de 1.000 gratis transacties toereikend zijn. 

Ook kan je voor het openen van een zakelijke rekening gebruik maken van de gratis overstapservice. Dit maakt het overstappen naar een andere bank een stuk eenvoudiger.

Als zzp`er zijnde biedt KNAB bovendien alles wat je nodig hebt.

Voorkom rood staan

Rood staan is niet standaard mogelijk bij een zakelijke bankrekening. Vooral voor een startende ondernemer zal het niet eenvoudig zijn om een roodstand op een zakelijke bankrekening goedgekeurd te krijgen.

Daarnaast is rood staan ontzettend duur. Misschien wel de duurste vorm van lenen. Zeker als het gaat om zogenaamd ongeoorloofd rood staan. Persoonlijk zou ik indien er extra geld nodig is voor jouw bedrijf eerst kijken naar andere financieringsvormen.

Nieuwe online banken voor ondernemers

Naast de traditionele en bekende namen komen er ook nieuwe banken bij. Zo zijn er inmiddels de KNAB, ASN en de Regiobank. Bij al deze banken kan je ook een zakelijke rekening openen. 

KNAB is op dit moment erg populair bij kleine ondernemers. Zij bieden al een zakelijke rekening aan voor 6€ per maand. 

Het nadeel van de bovengenoemde banken is dat het puur om online banken gaat. 

Contant geld opnemen is geen probleem, storten echter wel. Er zijn geen bankkantoren aanwezig, dus je kunt geen contant geld op je zakelijke rekening storten. Als jouw bedrijf veel contant geld ontvangt, dan kan dit een probleem zijn.

Is dit niet het geval, of gaat het puur om uitzonderingen, dan zou je dit als ZZP`er bijvoorbeeld via jouw privé rekening kunnen oplossen. Je kan hier dan het contante geld op storten en het vervolgens overboeken naar de zakelijke rekening. Dit is echter niet iets wat de schoonheidsprijs verdient.

Zakelijke bankrekening

Besparen op de kosten van een bankrekening

Persoonlijk vind ik het een goede ontwikkeling dat er spelers zoals KNAB op de markt zijn gekomen. Dit maakt het voor vooral ZZP`ers toch een behoorlijk stuk goedkoper. 

Voor een zzp rekening in de vorm van een zakelijke bankrekening is de Knab bank dank ook erg populair.

Zelf heb ik na het vergelijken van veel banken ook gekozen om een zakelijke bankrekening bij KNAB. te openen Dit scheelt toch behoorlijk in de kosten en voldoet aan hetgeen ik nodig heb.

Eventueel zou je ook N26 of Revolut voor zakelijke doeleinden kunnen gebruiken. Je zal dan echter nog wel andere rekening dienen aan te houden.

Zo kun je bijvoorbeeld met Nederlandse banken een verbinding opzetten met jouw boekhouding, zodat je betaalgegevens direct kan inlezen. Dit soort mogelijkheden heb je bij N26, Revolut en Mister Tango niet. Deze banken zijn toch meer gericht op de particuliere markt.

Meerdere rekeningen openen

Als ondernemer zijnde kan het zinvol zijn om meerdere rekeningen te openen. Wat ik persoonlijk altijd zou aanraden is een aparte rekening aan te houden voor de te betalen belasting. 

Omdat je de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting slechts 1 keer per jaar dient te betalen, is dit voor ondernemers nog wel eens een nare verrassing.

Door structureel maandelijks een bedrag over te boeken op een aparte bankrekening, voor deze te betalen belasting, voorkom je liquiditeitsproblemen. Wel dien je dan goed in te schatten hoeveel het bedrag aan te betalen belastingen zal zijn. 

Denk goed na voordat je daadwerkelijk een rekening opent

Een zakelijke rekening openen gaat makkelijk en snel. Van bank veranderen is lastiger. Je moet al je gegevens betreffende automatisch incasso`s aanpassen, en ook dien je zaken zoals briefpapier en de factuur lay-out aan te passen.  

En bovendien zal niet elke klant direct de gegevens in hun boekhoudsystemen aanpassen. Je zal een periode te maken krijgen dat klanten de oude zakelijke bankrekening blijven gebruiken. Dit kan ik vanuit eigen ervaring bevestigen. Het gebruik maken van een overstapservice maakt het echter wel een stuk eenvoudiger.

Om dit te voorkomen doe je er verstandig aan om eens goed te kijken naar alle mogelijkheden. En niet direct maar de eerste de beste rekening openen die je tegenkomt, omdat je bijvoorbeeld al een privé rekening bij die bank hebt lopen.