Hoe krijg je facturen sneller betaald? Aan de ene kant ben je afhankelijk van de klant, maar je speelt als ondernemer zijnde hier ook zelf een rol. Wat kan je zoal zelf doen om sneller betaald te krijgen?
Het belang van een snelle betaling van facturen
Wanneer de gemiddelde betalingstermijn te lang is, dan bestaat er een grote kans dat er vroeger of later sprake zal zijn van een liquiditeitstekort. Dit dien je voorkomen, door een goed proces op te zetten, zodat je niet te lang hoeft te wachten op jouw geld en krijg je jouw facturen sneller betaald.
Veel ondernemers hechten meer waarde aan winst dan een positieve cashflow. In mijn opinie is dit ten onrechte. Een positieve kasstroom is minstens net zo belangrijk en misschien zelfs belangrijker.
Wat kan je doen als ondernemer om sneller betaald te krijgen?
Wij hebben een aantal handige tips. Door het volgen van deze tips krijg je facturen sneller betaald. Hierdoor neemt de kans af dat je beroep dient te doen op een duur zakelijk krediet, omdat jouw onderneming in liquiditeitsproblemen terechtkomt. Vooral zzp`ers onderschatten nogals eens het belang van een snelle betaling van openstaande facturen.
1. Zorg dat je tijdig jouw facturen verstuurt
Elke dag dat je wacht met het versturen van een factuur, zorgt ervoor dat je een dag langer op jouw geld moet wacht.
Een zzp factuur maken kost je hooguit een paar minuten. Doe dit dan ook direct. Ga niet eens per week factureren, dit zorgt ervoor dat je onnodig lang op jouw geld moet wachten.
Ook voor jouw klanten schept dit duidelijkheid. Als je als klant weken op een factuur moet wachten, dan komt dit niet professioneel over.
2. Werk met korte betalingstermijnen
Betalingstermijnen spelen een belangrijke rol, bij hoe snel je jouw geld ontvangt. Het beste is uiteraard vooruitbetaling of direct afrekenen. Indien dit niet mogelijk is, zou ik persoonlijk bij particuliere klanten geen betalingstermijn langer dan twee verstrekken.
Bij zakelijke klanten ben je soms gedwongen om een langere betalingstermijn verstrekken. Een betalingstermijn van 30 dagen is vaak standaard en grotere bedrijven werken soms zelfs met 60 dagen.
Echter, dit is ook vaak onderhandelbaar. Veel ondernemers onderhandelen over prijzen maar niet over betalingstermijnen. In mijn opinie is dit een gemiste kans.
Heb je de overheid als klant? Dan valt er niks te onderhandelen. Helaas is de overheid nog steeds een van de slechtste betalers in Nederland.
3. Zorg voor juiste facturen
Een factuur maken is redelijk eenvoudig. Dit neemt niet weg dat jouw factuur juist dient te zijn. Het zal je verbazen hoe vaak het hier mis gaat. Daarnaast dien je het eenvoudig te maken om te betalen.
Een factuur per e-mail versturen, waarbij je een betaallink meestuurt waarmee een klant direct kan betalen, zorgt ervoor dat deze factuur sneller wordt betaald. Wanneer iemand zelf alle gegevens dient in te vullen om een factuur te betalen, dan wordt dit regelmatig uitgesteld, totdat iemand hier zin in heeft of tijd voor heeft.
Een zzp factuur maken, waarbij je een betaallink invoegt zorgt ervoor dat je als zzp`er je geld sneller zult ontvangen.
4. Opvolging van openstaande facturen
Facturen die op de vervaltermijn nog niet zijn betaald, dien je direct op te volgen. Eerst stuur je een vriendelijke herinnering, iedereen kan tenslotte een keer iets vergeten. Daarna zorg je ervoor dat de taal steeds dwingender wordt.
Is een factuur na een tweede herinnering nog niet betaald? Bel de klant dan gewoon op en vraag naar de betaling. Veel mensen voelen zich dan toch bezwaard en zullen de factuur snel betalen.
5. Kredietwaardigheid van klanten controleren
Wanneer je zakelijke klanten hebt in de vorm van een BV, dan heb je de mogelijkheid om de kredietwaardigheid van een klant te controleren.
Je kan bijvoorbeeld de jaarrekening opvragen bij de kamer van koophandel. Indien een onderneming er financieel niet goed voorstaat, dan is de kans groot, dat je langer op jouw geld dient te wachten.
In het ergste geval ontvang je jouw geld helemaal niet. Zeker indien het om een grotere klant gaat, dan is het controleren van de kredietwaardigheid aan te raden.
Zorg dat je eventuele problemen snel oplost
Het komt best wel vaak voor, dat een klant een factuur niet betaald, omdat er iets niet juist is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een klant niet tevreden is. In dergelijke gevallen is het van belang dat je naar een oplossing zoekt. Indien de klant gelijk heeft, dan dien je de klant tegemoet te komen.
Het kan zelfs voorkomen dat een klant alle facturen achterhoudt voor betaling, omdat er met een specifieke factuur een probleem is. Op het moment dat je dat probleem oplost, dan zal er doorgaans snel betaald worden.
Conclusie
Op het moment dat je facturen sneller betaald krijgt, zal je dit direct merken in jouw banksaldo. Zoals al eerder aangegeven op deze pagina, zorgt dit ervoor dat je minder snel een beroep hoeft te doen op een duur zakelijk krediet.
Sneller betalen zorgt er ook voor, dat indien er onverhoopt sprake is van een faillissement van een klant, dat je dan voor een kleiner bedrag wordt gedupeerd, dan dat er nog veel facturen openstonden.